ik-speel-lees-jij-mee.reismee.nl

Holy Cow!!

Nog iedere dag na meer dan 2 maanden Nepal valt mijn mond open van verbazing. Ik zit heerlijk in het ochtendzonnetje op het balkon om 09.30u met het ietwat aangebrande toast in Durba homestay te ontbijten. Na zonsondergang is het mega koud in de huizen door al het marmer en 'Global warming'. De smog die boven Nepal hangt zorgt ervoor dat de warmte van de aarde overdag niet teruggekaatst kan worden 's avonds om warmte af te geven. De ramen moeten persé heel de dag open staan voor frisse (stof) lucht. Jassen, sjaals en een muts op in huis is het mode beeld in de winter. Ik zit dus te genieten van de rust en de warme zonnestralen op het balkon, komt Durba erbij zitten, me aanstaren en verder niets zeggen. Nepalezen zijn ontzettend nieuwsgierig waardoor mijn véle vragen hier niet uit de toom vallen. Zelf vragen ze niets! Leergierig nee niet echt!! Nepalezen zijn van copy copy copy en daarvoor is observeren ruim voldoende. Ik vraag me af waarom zoveel vrouwen in het rood gekleed zijn. Is dat hun lievelingskleur? Apen ze elkaar na? Is het in de mode? Rood om te laten zien dat je getrouwd bent. Deze kleur kent vele gezichten. Nog steeds worden vrouwen in de dorpen 'opgeborgen' als ze menstrueren. In mijn homestay is een kleine ruimte op het dakterras en recentelijk bemerkte ik dat de vader van de homestay hier een weekje sliep en niet mee at. Rood de kleur van trouw en onrein tegelijkertijd. In de lokale bus naar Thamel vroeg ik een puber naar zijn hippe kapsel. Yep, die had hij gekopieerd van Robin van Persie nota bene. En zie daar de chauffeuse is één van de vier vrouwelijke buschauffeurs in heel Katmandu met zijn duizenden bussen. Als vrouw word je opgeleid om tot vervelens toe het huishouden te doen. En als je pech hebt en je trouwt de oudste zoon, krijg je gratis je schoonouders erbij in huis. Die vooral van hun oude ( rond 50tigste) dag genieten. Beschimmelde kokosnoot die als offer gebruikt is, maakt je echt niet ziek en kan na een afwasbeurt gewoon gegeten worden. Waarom lopen zoveel magere koeien op straat te snuffelen in de hopen plastic langs de kant van de weg in de winkelstraten? Het zijn enkel stieren die na bevruchting geen dienst meer doen. Slachten en opeten is absoluut een doodszonde. Ze laten verhongeren dat mag wel. Zielig die Holy Cow!!

keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie