ik-speel-lees-jij-mee.reismee.nl

The Voice of Nepal 2018

Can I help you miss? I've more inside. Dit zinnetje herhaald zich tot vervelens toe als ik ook maar één stap richting één van de honderden minuscule winkeltjes in de toeristenwijk Thamel zet. Ik geniet hier van mijn enige vrije dag in de week van autovrije 'winkelstraatjes', worteltaart, bruinbrood, Westerse muziek in een hip ogend restaurant met de naam Himalayan Coffee Restaurant. Stiekempjes kan ik de verhalen meeluisteren van drie jonge Nederlandse meiden over hun (ex) vriendje zus en zo; Terwijl ik een overheerlijk broodje gezond met mozzarella en yak kaas opeet.

06.15u: Het lijkt wel of de Chinese onderburen met een verbouwing zijn begonnen. Bij navraag blijkt dat om dit tijdstip het eten voor de dag wordt bereid. Maar niet over nadenken wat voor hakmessen ze gebruiken.

07.00u: De kinderen in de homestay zijn in de weer en doen erg hun best om de aandacht van hun drukke papa te krijgen.

Als ik opnieuw om 08.00u gewekt wordt door gepraat wat uit een box knalt uit de richting van de Boedistische tempel aan de overkant, weet ik dat het nu echt tijd is om op te staan.

Het geluid lijkt in Nepal nooit en nergens uit te staan. Blaffende zwerfhonden tot laat op de avond (Mike: nog geen kat hier gezien!). Opstijgende vliegtuigen op nog geen 500 meter afstand. De wijk heet als eerste Pepsi cola town planning wat zoveel betekent als eerst straten aanleggen en dan pas huizen daaraan. Door de enorme uitbreiding van Kathmandu is de luchthaven in 10 jaar tijd nu midden in het centrum van de stad komen te liggen. Rochelende, keelschrapende, spugende Nepalezen die onuitwisbare rode sporen op het wegdek achterlaten (Peet: doet me denken aan de beatlenut in Myanmar weet je nog?). Alleen je neus snuiten mag dan weer niet! Toeterende brommers, auto's, busjes en bellende fietsriksja's die allen zeggen: "ik kom eraan". Ja zo blij ben ik dan met het geluid van Q-music via mijn earphones van mijn belangrijkste reismaatje m'n mobiel.





Reacties

Reacties

Mike

Zet je toch aan het denken wat ze met die katten doen ;)

Petra

Hey lieve zus,
Wat een prachtige verhalen en ja die rode spuugvlekken in Myanmar herinner ik me nog. Maar van mijn reis door China lang grldtn? herinner ik me vooral ook het eeuwige spugen, overal! In restaurants, treinen en overal op straat. Wie spuugt, hoort erbij...... (???)
Geniet van alle mooie, en bijzondere momenten!!
Xxx Petra

Harry

Namaakte miss. Ontzettend Leuk om je ervaringen te volgen en zo herkenbaar.

Mocht je Bijaya nog willen contacten voor Kopan. bejoytuladhar@gmail.com

Geniet nog intens.

Ageeth

Hé Harry, wat leuk je bericht! Ik zit nu in de wijk Bouddha om Engelse en sportles te geven aan 8 jonge monniken. Ik krijg al best wat mee van het monniken leven op deze wijze en wandel iedere dag zeker 5 rondjes om de Stupa met zeer veel monniken en toeristen om me heen. Nu supermooi verlicht ivm Daishan festival. Van hieruit naar Kopan gelopen. Daar was net een 10 daagde cursus gaande. Daarna eentje voor gevordenden van 30 dagen. Voor de rest nog niets gepland. Ik ben het aan het heroverwegen of ik het echt wil. Misschien in plaats daarvan een yoga retraite in Pokhara. Gezondere lucht, minder mensen, meer natuur in nabije omgeving. Erg leuk om even van je te horen!

André

Ha Ageeth, erg leuk om weer te lezen. Heel andere wereld, deels herkenbaar. Leuke foto´s ook.
Op naar het volgende verhaal :-)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!