ik-speel-lees-jij-mee.reismee.nl

Een Tika

Nee ik heb het niet over mijn nichtje Tika, de dochter van mijn zus Peet. Of over Tika van Tita Tovenaar. Tika is de naam voor de rode stip op het voorhoofd van Hindu mannen, vrouwen en kinderen. Deze is gemaakt van sticky rijst en blijft enkele dagen zitten. Op de 10de dag van het belangrijkste festival Daishan krijgen Hindu's deze stip. Oorspronkelijke gedachte is om de kwade duivel te verjagen, nu meer voor geluk en voorspoed. Het inwoners aantal daalt in Kathmandu met ongeveer de helft. In de dagen voorafgaand vertrekken iedere dag 130.000 mensen naar de dorpen waar ze opgegroeid zijn, zo lees ik in de Himalayan Post. Even geen files de stad in en uit, even geen Zumba om 5u in de ochtend omdat de sportschool die 365 dagen open is toch gesloten blijkt, even een maand geen school voor de kinderen. Als buitenlander krijg ik er dus erg weinig van mee, op de verhalen, rode stippen groot en klein en de hoge bamboe schommels na. Nepal kent een zeer uitgebreid festival traditie. Vooral de maanden oktober en november staan hierom bekend. De 5 miljoen 'expats' ( of dit getal klopt betwijfel ik want data is zeer slecht voorhanden) keren in deze tijd massaal terug naar Nepal. Het zijn voornamelijk ongeschoolde arbeidskrachten die naar het Midden - Oosten in de bouw, als schoonmaakster of aupair uitgezonden worden. Recentelijk is ook het Britse en Koreaanse leger in trek. Een enkeling vindt zijn eigen weg naar de VS of Europa zoals Chan en Tseten van mijn homestay die studeerden en werkten in Cyprus en elkaar daar ontmoet hebben. Deze week een lekkere Griekse salade met zoutloze feta maar met heerlijke Nepaleze kruiden met Tseten gemaakt voor de broodnodige vitaminen.

keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie